Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολύ της μόδας τα gluten free προϊόντα και αυτό γιατί πολοί από εμάς έχουν πλέον δυσανεξία στη γλουτένη. Η δυσανεξία στη γλουτένη είναι η δυσκολία ή ανικανότητα του οργανισμού να χειριστεί σωστά τη γλουτένη, την πρωτεΐνη που βρίσκεται κυρίως στο σιτάρι.

Πολλές φορές συγχέεται με την κοιλιοκάκη, αλλά είναι ξεχωριστές καταστάσεις. Η κοιλιοκάκη είναι μια σοβαρή αυτοάνοση ασθένεια που σχετίζεται και αυτή με τη μη ανοχή της γλουτένης και μπορεί να βλάψει το πεπτικό σύστημα του ατόμου. Πολλοί επίσης, μπερδεύουν την δυσανεξία στη γλουτένη με την αλλεργία στα προϊόντα με σιτάρι. Η αλλεργία στο σιτάρι έχει εντελώς διαφορετικά συμπτώματα, τέτοια που θα προκαλούσε και η αλλεργία σε κάποιο άλλο τρόφιμο (όπως αναπνευστικά προβλήματα).

Τα συμπτώματα της δυσανεξίας της γλουτένης είναι λιγότερο εμφανή και σοβαρά από αυτά της κοιλιοκάκης και μιας αλλεργίας και γιαυτό το λόγο πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού έχει πρόβλημα ανοχής της γλουτένης και δεν το γνωρίζει.

Μερικά από τα πιο συνήθη συμπτώματα σε άτομα με ευαισθησία στη γλουτένη είναι τα παρακάτω. Βέβαια, η συχνότητα, ο συνδυασμός και η ένταση που αυτά εμφανίζονται, ποικίλουν από άτομο σε άτομο.

Αν όμως και εσείς κάνετε στον εαυτό σας την ερώτηση:

Έχω δυσανεξία στη γλουτένη;

Δεν έχετε παρά να παρατηρήσετε αν σας συμβαίνουν κάποια από τα ακόλουθα μετά την κατανάλωση τροφίμων με σιτάρι.

Πώς θα καταλάβω αν έχω δυσανεξία στη γλουτένη

  1. Ένα πολύ χαρακτηριστικό και κοινό σύμπτωμα είναι το φούσκωμα. Και τι εννοούμε φούσκωμα; Την άβολη και διαρκή αίσθηση ενός γεμάτου στομάχου, που συνοδεύεται από την αίσθηση συσσωρευμένων αερίων στο στομάχι. Αν αυτό το αίσθημα το ζείτε συχνά χωρίς να έχετε πριν καταναλώσει μεγάλη ποσότητα φαγητού, τότε μπορεί η γλουτένη να σας προκαλεί αυτά τα συμπτώματα και όχι η ποσότητα του φαγητού που καταναλώνετε.

2. Συνήθως μαζί με το φούσκωμα πολλοί παρατηρούν και αλλαγές στην τουαλέτα. Συχνά φαινόμενα διάρροιας και δυσκοιλιότητας είναι πολλές φορές ένδειξη δυασανεξίας στη γλουτένη. Περιστασιακά, το να έχετε τέτοια πεπτικά προβλήματα είναι φυσιολογικό, αλλά αν σας συμβαίνει τις περισσότερες ημέρες τότε πρέπει να αρχίσετε να το ψάχνετε.

3. Σημάδια δυσανεξίας στη γλουτένη μπορεί να παρουσιαστούν σε διάφορα μέρη του σώματός, αλλά τα συμπτώματα από το γαστρεντερικό είναι τα πιο κοινά και τα πιο έντονα. Έτσι πολλές φορές μπορεί τα άτομα που έχουν αυτή την ευαισθησία, να βιώνουν κοιλιακό πόνο.

4. Οι τακτικοί πονοκέφαλοι είναι επίσης ένα ακόμη σύμπτωμα, που μπορεί να εκδηλωθεί σε άτομα με δυσανεξία στη γλουτένη.

5. Κάτι που δύσκολα δίνει κάποιος σημασία και μπορεί να ενοχοποιήσει τη γλουτένη, είναι η αυξημένη κόπωση, το θόλωμα ή αίσθημα το εξάντλησης μετά την κατανάλωση ενός γεύματος που περιέχει γλουτένη.

6. Ένα ακόμα πιο άσχημο αίσθημα είναι αυτό της ναυτίας που μπορέι να βιώσουν άτομα μη ανεκτικά στη γλουτένη.

7.Πολλοί επίσης αναπτύσσουν δερματίτιδα και ένα εξάνθημα που φαγουρίζει πολύ έντονα.

Πέρα από τις παραπάνω πιο συνηθισμένες παρενέργειες, συχνά παρατηρούνται και ορμονικές διαταραχές, πόνος στις αρθρώσεις, αναιμία, άγχος ακόμα και κατάθλιψη.

Σε κάθε περίπτωση, αν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία, μπορείτε μέσω της διατροφής σας να αποφύγετε όλες αυτές τις δυσάρεστες καταστάσεις. Θα πρέπει βέβαια να αφαιρεσετε από το διαιτολόγιό σας κάποιες συγκεκριμένες τροφές.

Τι δεν πρέπει να τρώτε αν έχετε δυσανεξία στη γλουτένη

Πρώτο βήμα είναι να γνωρίσετε από που προέρχεται η γλουτένη και να αποφύγετε τις τροφές που περιλαμβάνουν σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη και οποιοδήποτε παράγωγά τους.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να μην καταναλώνετε κάποια από τα πιο κοινά τρόφιμα, όπως: τα ζυμαρικά, το ψωμί και τα αρτοσκευάσματα, κράκερ, βάφλες και κρέπες, μπισκότα, μπύρες, ποτά βύνης.